We geven het toe. Wij hebben als kind ook de fase gehad waar we aan onze ouders overal en over alles, de vraag “waarom” stelden. Hoe lang zij het vol gehouden hebben om te antwoorden, kunnen we ons niet herinneren maar af en toe kwam er ook een “daarom” naar boven.
We wilden toen de wereld begrijpen. De redenen waarom voor het één of het ander gekozen werd of hoe iets in elkaar zat. We waren oprecht geïnteresseerd.
Diezelfde vraag hanteren we nu als uitgangspunt. Het waarom van een verandering is bij onze opdrachten de centrale vraag. Op het intakegesprek stellen we die standaard en overvallen we daar soms iemand mee. Omdat we overtuigd zijn dat het de verandering ten goede komt als daar een bewust en gezamenlijk antwoord kan op gegeven worden. En omdat we overtuigd zijn dat teamleden die vraag ook hebben. En terecht. Ze willen in eerste instantie de verandering begrijpen. Niet om moeilijk te doen, niet om de verandering af te schieten maar wel omdat ze die oprecht willen verstaan en er actief willen aan meewerken. Het zorgt met andere woorden voor betrokkenheid en verlaagt weerstand.
Die reden tot verandering omschrijven is niet altijd een makkelijke opdracht. Soms is het een gevoel, iets dat sluimert en niet altijd even objectief kan omschreven worden. Wat niet betekent dat er telkens harde bewijzen op tafel moeten gelegd worden. Dat omschreven gevoel op zich, kan al voldoende zijn om de verandering in gang te steken. Sommigen beweren dat 95% subjectieve elementen zijn die ons overtuigen te veranderen, 5% is ratio. De waarom mag dan ook die verhouding hebben.
Begin van elke vergadering of discussie.
De waarom-vraag duidt voor ons op betrokkenheid. Teamleden willen het begrijpen, willen er in mee gaan. Soms brengt het frustraties mee om het voor de zoveelste keer uit te leggen. En toch vinden we dat essentieel. Zo belangrijk zelfs dat we het standaard meenemen in elke eerste slide van een powerpoint of er elke vergadering mee starten om iedereen in de juiste mindset en richting te krijgen. Soms is de “flap” van vorig overleg terug meenemen, uithangen en er naar wijzen voldoende. Op de landingspagina waar iedereen terecht kan om het proces op te volgen, staat het bovenaan en in het groot.
Hoe meer je teamleden “de waarom” snappen, hoe meer ze het ook zullen uitleggen aan anderen. Het vergroot op die manier je draagvlak. Je zet je team mee in om de verandering te implementeren. Simon Sinek is er zelfs rijk mee geworden. De “why” staat voorop in zijn golden circle. Een aanrader om te lezen. Inspirerend voor elk veranderingsproces.
Als je kinderen of je teamleden de volgende keer de waarom-vraag stellen, loont het dus de moeite om er even de tijd voor te nemen.
Kunnen we je helpen om je waarom duidelijk te krijgen, geef ons een seintje.