We mochten onlangs een groep leidinggevenden begeleiden in hun denkoefening om veranderingen nog beter te implementeren. “Hoe kunnen we echte ambassadeurs van de verandering creëren?”, was de startvraag. De deelnemers inspireerden elkaar met hun ervaringen en good practices. Wij zorgden voor een “kapstok” om alle ideeën aan op te hangen. We vonden het zonde om al die wijsheid enkel in die groep te houden dus inspireren we jou graag ook via deze blogpost.
Een stevige duw in de rug om ambassadeurs aan de slag te laten gaan, is dat ze zelf ook akkoord gaan met de verandering. Ook al zijn ze misschien niet geheel tevreden of zijn er punten of komma’s die ze graag anders hadden gezien. Hun tevredenheid en “goesting” zal aanstekelijk werken. Dat mag ook blijken in teksten en tools over de verandering. Formele doelstellingen zijn vaak concreet en helder. Wij pleiten om de “i” van inspirerend in Smart-i-doelstellingen aan te vullen.
Onze kapstok bestond voor deze groep uit 6 keer het woord “uit”. Wanneer je je verandering wil implementeren, ga je deze…
Uit-dragen
In korte en lange versies, in tekeningen, in verhaalversie om het bevattelijk uit te leggen aan iedereen zodat zelfs de “bomma” het snapt. Laat je teamleden, partners of iedereen die er aan meegewerkt heeft, hun favoriete onderdeel van de verandering in de picture zetten en je maakt er verder een samen-verhaal van.
Uit-leggen
Niet alleen het uiteindelijke resultaat maar ook de waarom van de verandering. Waarom is die er gekomen? Hoe is het proces verlopen om tot de beslissing te komen? Wie heeft er allemaal aan meegewerkt? Wat zit er precies achter de uiteindelijke keuzes? Waarom net dat woord wel en een ander woord niet? Iemand die morgen nieuw start, zal sowieso die vragen stellen.
Uit-hangen
Aan de koffiezet of andere plekken waar je teamleden elkaar informeel tegen komen. Wie weet, zelfs op de muur van het vergaderlokaal of aan de ingang van het gebouw. Ook online, op de drive of server, zorg je er best voor dat iedereen die makkelijk kan terugvinden. Hoe meer, hoe beter.
Uit-rollen
Maak het voor iedereen zo hapklaar mogelijk. In tools en introductiefilmpjes, bij de introductie van nieuwe teamleden, in versie waar anderen het vlot kunnen uit knippen en plakken om er zelf mee aan de slag te gaan.
Uit-stralen
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Het helpt om die eerste weerstand te overwinnen of teamleden aan de slag te laten gaan met de verandering omdat die “goed genoeg is voor nu”. Zet reacties van teamleden in als motiverende slogans om anderen te overtuigen.
Her-uit-zenden
Maak duidelijk wanneer de evaluatie van de verandering op de agenda staat. Link de verandering met echte voorbeelden en zet jaarlijks een actie op de todo-lijst. Je zal zo goesting creëren om steeds beter te doen.
Zijn er aanvullingen vanuit jouw ambassadeurs van de verandering, stuur ze ons gerust door en wij inspireren er opnieuw anderen mee.