Een uitspraak die we de afgelopen maanden een paar keer hebben gehoord. Één waarvan wij innerlijk kriebels voelen opborrelen om in discussie te gaan.
We begrijpen het wel. Er zijn in elke organisaties al veel missie- en visieteksten geschreven. De ene na de andere visietekst wordt goedgekeurd op het college. Een nieuwe coördinator is een nieuwe visietekst. Heel veel werk ingestoken, heel veel boeiende discussies maar éénmaal op papier gaat die de kast in tot er stof op ligt. Zes maanden na het beslissen van de visie, wordt er vlotjes vanaf geweken omdat de medewerker in kwestie niet (meer) weet wat er toen precies is gezegd. Erger nog, hij/x/zij was niet akkoord, maar er is niemand om daar op te wijzen. Frustrerend.
Het woord 'visie' heeft daardoor vaak een negatieve connotatie gekregen. Maar what’s in a name. Noem het gerust een 'Blik Vooruit', een 'toekomstnota' of 'strategisch plan'. Het gaat over wie je wil zijn, waarom je doet wat je doet, waar je prioriteiten liggen en wat je uniek maakt. En het is vooral ook een manier om met het hele team hetzelfde te zeggen. Soms kan je met andere terminologie dezelfde antwoorden krijgen op de vragen.
Blinkende ogen
Want wij zien wel in elke opdracht ogen fonkelen als we die vragen stellen. De energie en de verbondenheid spat er vanaf wanneer we met z’n allen op één lijn zitten. Wanneer prioriteiten duidelijk zijn, geeft dat ook rust en energie om er voor te gaan. Nieuwe medewerkers weten direct waar de organisatie voor staat en naar toe wil. Ervaren teamleden weten weer waarvoor ze het allemaal doen en wat hun job betekent voor het grotere geheel.
De uitdaging ligt er in om die energie vast te houden. Iets waar wij al van in het begin van het proces mee bezig zijn. Met wat willen we landen? Een tekst, een tekening, een aantal krachtige woorden met bijhorende betekenis, een volledig beleidsplan? Hoe willen we die gaan gebruiken en implementeren? Wanneer evalueren we, en sturen we onze strategie bij? Hoe zorgen we er voor dat elke medewerker die kent en er enthousiast over is? We streven daarom naar levendige visies en voorzien op verschillende manieren en tijdstippen herhaling.
Telkens op maat, want wat werkt voor de één, werkt niet per se voor de ander. Als je visieteksten leest, klinken die zinnen en woorden allemaal logisch. Je kan daar toch niets tegen hebben? Je kan makkelijk een tekst kopiëren van een andere organisatie of een AI als ChatGPT die van jouw organisatie laten schrijven. Maar het zijn net de discussies, de (schijnbaar) tegenstrijdige meningen, de vele hersenkronkels, die er mee voor zorgen dat de visie gedragen is en zal blijven gebruikt worden. Want gedragen veranderingen slagen nu eenmaal beter.
Wij garanderen dat er ook in jouw organisatie ogen zullen fonkelen.