Ja wij zijn nog steeds fan van Disney, we komen er graag voor uit. We hebben hier nog een schuif met Disney-dvd’s waar we toch nog eens een film durven uitnemen om wat nostalgie te beleven. Mickey en zijn vrienden, prinsen en prinsessen telkens met de zekerheid dat alles goed kwam op het einde.
Disney stimuleert niet alleen de fantasie met films en pretparken maar even hard met hun aanpak. Zelfs in die mate dat er een gekende werkvorm is uitgekomen: wat als je organisatie wat meer als Disney zou zijn? Er is een dromer, een realist en een criticus.
In de werkvorm ligt in de eerste plaats de focus op de “klant” en hoe die benaderd wordt. Nog voor je in het pretpark toekomt, spatten de Disney-waarden al af van je ticket en de bijhorende brief. Je wordt direct meegetrokken in waar Disney voor staat. En daarin staat de klant, de waarde die die zoekt bij de organisatie en ook zijn beleving voorop. Wat heeft hij nodig en hoe kunnen we dat realiseren? Geen enkele droom is onmogelijk, fantasie wordt omgezet in werkelijkheid. Is er een probleem, dan is er een oplossing. Moet je ergens wachten, dan is er entertainment. Heb je een vraag dan word je snel en vriendelijk geholpen. Van vuilbak tot vergaderruimtes, alles staat in teken van beleving om er voor te zorgen dat jij als klant het optimaal naar je zin hebt.
De Disney-visie zet de klant op één
Er zit een heel apparaat achter, een leger aan medewerkers die alles in goede banen leiden. Maar alles vertrekt vanuit éénzelfde visie: de Disney-visie waar jij als klant voorop staat. Het is die visie die populair is als werkvorm om alle onderdelen van je organisatie onder de loep te nemen en na te denken hoe we die nog meer kunnen inzetten in functie van de klant. Wat is het eerste wat een potentiële klant ziet of hoort als die bij jou binnenkomt, belt of mailt? Zijn procedures voldoende in evenwicht tussen efficiëntie en klantvriendelijkheid? Wat moet er gebeuren opdat jouw klant ook effectief ambassadeur wordt van jouw organisatie? Want het is nog steeds zo: de beste reclame is die van je eigen klanten. Hoe zij over jouw organisatie spreken en aan wie ze die aanraden. De papieren telefoonboek is maar op weinig plaatsen meer te vinden, Google levert jou duizenden pagina’s op dus wat doet je klant? Vragen aan mensen die hij kent, wie “de goede” zijn? Wie beloftes nakomt en doet wat ze zeggen?
Ook de fantasie van Disney triggert ons telkens opnieuw. Je wordt echt meegetrokken in een verhaal en in een totaalbeleving. Daardoor associeer je Disney ook met gevoelens als warmte, genegenheid, vriendschap… allemaal positieve elementen die je doen terug komen. Iets wat je als organisatie natuurlijk ook graag ziet gebeuren.
Test het eens, de Disney-werkvorm, en ontdek welke acties jouw team kan bedenken. De dromer ziet alles mogelijk, de realist probeert alles om te zetten om de doelen te halen, de criticus haalt er nog een aantal cruciale fouten uit. Met plezier komen wij jullie denkoefening begeleiden en beleven we jullie verhaal.