Een nieuw beleidsplan schrijven, het volgende meerjarenplan van het lokaal bestuur voorbereiden of nadenken waar je naar toe wil met je bedrijf?
Deze blogpost gaat over strategische keuzes maken. Keuzes die de komende jaren de richting bepalen. Het gaat om prioriteiten leggen en hoe het pad eruit ziet om die te behalen. Ze zijn cruciaal om je organisatie te doen ontwikkelen en je doelen te bereiken. Waarom “kiezen winnen is”, las je al in één van onze vorige blogposts. Maar kiezen is niet altijd makkelijk, laat staan een keuze waar je de komende jaren wil aan vasthouden. Hoe begin je er aan?
Door je keuzes te onderbouwen.
Stap één is informatie. Verzamel gegevens, kwantitatief en kwalitatief. Harde data maken vaak veel duidelijk maar vul die ook aan met kwalitatieve informatie. Gebruik je eigen expertise, ga in gesprek met medewerkers, met je doelgroep waarvoor je het allemaal doet. Breng in kaart wie wat gezegd heeft en uit welke bron je de relevante informatie hebt opgepikt.
Door te analyseren.
Analyseer en interpreteer alle informatie die je gekregen hebt. Turf hoeveel keer iets is gezegd. Zet symbolen bij de informatie om te categoriseren of er weinig of veel impact is. Of iets weinig of veel tijd en geld kost. Of het een grote of kleine stap vooruit is richting jouw missie en visie. Of jouw concullega’s het ook doen of je eerder een unieke keuze zou maken waarmee je je kan onderscheiden.
Door afwegingen te maken.
Breng voor- en nadelen in kaart. Beschrijf de gevolgen van je keuzes en welke voorwaarden moeten vervuld zijn, om je keuze te doen slagen. Becijfer wat de keuze te weeg brengt en kan opleveren. Daarbij is het ook interessant om “slechte” scenario’s uit te werken. Het maakt je keuze vaak makkelijker als je weet wat je niet wil en waarom.
Door toetsstenen te gebruiken.
Het zijn de fundamenten van je organisatie waarop je kan terugvallen bij het maken van keuzes. Je missie en visie, je waarden of beleid dat je in het verleden al hebt vastgelegd. Ook je financieel kader waarbinnen je de keuzes moet maken, kan bepalend zijn. Beschrijf bij elk scenario met welke toetssteen het botst of net in de lijn ligt.
Door samen te kiezen.
Ook al is het aan jou om de knoop door te hakken. Ook al moet je iets anders beslissen dan dat het team of je doelgroep wenst. Ook dan is het relevant om die stemmen te horen. Andere perspectieven verrijken dat van jou. Zo kan je beter inschatten voor welke keuze er draagvlak is en welke weerstand zal opwekken. Want na je keuze, volgt nog een lange weg.
Door te implementeren en te evalueren.
Na je keuze is het nog niet gedaan. Integendeel, dan begint het pas. Gebruik hiervoor opnieuw je informatie, je scenario’s en je analyse om je team mee te nemen en de keuze stevig te verankeren in je hele organisatie. Bepaal de datum waar je je keuze wil evalueren en eventueel bijsturen mocht dat nodig zijn.
Niet makkelijk, dat kiezen. Je wil “goede keuzes” maken. Dat willen wij ook. Maar ook wij merken dat “niet kiezen” vaak nadeliger is voor jezelf, je team en je organisatie.
Veel plezier met het kiezen!