De “Go-to-market Lead” van Dripl, Tim Dhondt. Dripl en Tim geloven in een toekomst zonder wegwerpverpakkingen en creëren daarvoor de lekkerste drinks met de kleinste klimaatimpact. Dat smaakt naar meer…
Waarom doen jullie wat jullie doen?
We hadden ontdekt dat de frisdrankindustrie één van de meest vervuilde sectoren ter wereld is. Frisdrank zit heel vaak in wegwerpverpakking. Die frisdrank bestaat uit chemische toevoegingen, suikers en vaak uit meer dan 80% water. Water dat overal uit de muren stroomt en toch wordt verscheept over de hele wereld. Er zijn ondertussen veel manieren om dat beter te doen. Bij ons staat decentraal en verpakkingsvrij voorop. Wij hebben een machine ontworpen waarbij je zelf je drankje kan samenstellen. Een lekker en gezond drankje in herbruikbare verpakking. De bruis- en smaakintensiteit kan je helemaal zelf kiezen.
We zien op jullie sociale media dat jullie heel ambitieus zijn, leeft die ambitie ook in jullie team?
Jazeker. We willen 1 miljoen verpakkingen vermijden tegen eind dit jaar. Da’s een stevige ambitie. Als impact-startup zijn onze economische doelstellingen gekoppeld aan impact. We voelen die drive bij ons team en op de werkvloer. Iedere actie draagt bij. Elk teamlid bouwt mee aan onze missie en dat wordt ook zo benoemd. Elke week vertellen we op onze meeting hoeveel verpakkingen we vermeden hebben en welk effect dat heeft op de planeet. We screenen nieuwe medewerkers daar zelfs op. De kandidaat moet het in zich hebben om zich voor zo’n missie te smijten en die extra mile te willen gaan. Op onze sollicitatiegesprekken zien we dan ook heel veel jonge mensen, de zogenaamde “Gen Z”, die net op zoek zijn naar drive binnen de werkomgeving.
Jullie teamleden mogen mee bouwen aan jullie bedrijf, wat houdt dat zoal in?
In een startup is er veel ontgonnen terrein. Het team zit met vragen en we hebben niet op alles een antwoord. We geloven er wel sterk in dat we alle problemen samen kunnen oplossen. Ik zeg hen dat soms: “Ik wil geen probleem zien maar mogelijke oplossingen”. We beslissen dan samen wat de beste is. We benoemen dat ook echt als een deel van hun takenpakket. We willen groeien naar een “unbossed organisation” zodat niet alles via de baas moet passeren. Dat is misschien niet voor iedereen en niet voor elke organisatie maar wij geloven in dat principe.
We horen jou vaak spreken over je match met de co-founder, wat maakt dat het klikt?
Ik ben hem eigenlijk geheel toevallig tegenkomen toen ik in de rij stond aan te schuiven voor het zwembad. Het klikt goed tussen ons omdat we elkaar veel bijbrengen. We vullen elkaar aan en halen het beste in elkaar naar boven. We zijn allebei superkritisch en streng voor onszelf. We zijn twee profielen die drijven op negatieve feedback want we willen het beste voor het bedrijf. Ik heb weinig geleerd uit schouderklopjes maar wel van op mijn bek te gaan.
Welke tip heb je voor onze lezers?
Geef je team ownership en vertrouwen. Dat gebeurt nu nog te weinig. Als teamleden de missie mee hebben, gaan ze oplossingen creëren. Door verantwoordelijkheid te geven kunnen ze zich meer ontplooien. Ik heb het geluk gehad om goede leiders te hebben en heb daar veel van geleerd. Ik heb veel vrijheid en vertrouwen gekregen. Ik wil dat nu ook aan mijn team geven, niet om hun job in een richting te sturen maar om hen te helpen de juiste richting te vinden. Een open feedbackcultuur is daarbij belangrijk. Het is niet erg dat er niet altijd een antwoord is. Het is wel belangrijk om beslissingen uit te leggen en oprecht naar feedback te luisteren.