Ferm onthaald

Geschreven door Wim op 06/06/2022 in Teamwerking

“Wim, Wim, nu moet ik u iets laten zien dat je “de max” zal vinden.” Onze interesse was gewekt. Steven was net gestart met een nieuwe job en was razend enthousiast over zijn onthaal als kersverse medewerker. De reden? Een warme kennismaking met zijn collega’s en een app die het onthaaltraject ondersteunt in zijn eerste weken.

Mooi, verstaanbaar en overzichtelijk. Telkens wanneer een onderdeel is afgerond, krijgt hij toegang tot een volgend onderdeel waardoor het niet teveel in één keer is. Meer nog, hij krijgt zin om een volgend onderdeel te ontdekken. Startend met de missie en visie van het bedrijf. Heel helder gebracht welke meerwaarde zijn job betekende in wat het bedrijf wil realiseren. Wat praktische informatie die hij op zijn gemak kan nalezen en bekijken. Een kort lijstje met to-do’s die op die dag of tegen het einde van de week moeten gebeuren. Een aantal FAQ’s specifiek gericht op wat nieuwe medewerkers zich in de praktijk eigenlijk nog het meest van al afvragen: moet ik ’s middags boterhammen meebrengen en waar kan ik mijn auto/fiets parkeren? Handig als naslagwerk voor de vele informatie die je als werknemer telkens opnieuw krijgt. Handig omdat je als nieuwe medewerker niet schoorvoetend “domme” vragen moet stellen. En bovendien (tijds-)winst voor het bedrijf om niet alles telkens opnieuw te moeten uitleggen wanneer iemand nieuw start. En ook winst omdat de kans veel groter wordt dat de informatie blijft plakken.

Ze snappen het wat het is om als nieuwe medewerker te starten.

Het was vooral het enthousiasme van Steven dat ons het meest trof. Hij was lovend over het bedrijf en zijn werkgever, nog voordat hij er zijn job had verricht. De woorden “warm, laagdrempelig, ondersteunend…” kwamen er in superlatieven uit. Ook wat hij niet zei, viel ons op: na die eerste week zat mijn hoofd zo vol van informatie maar ja da’s normaal zeker.” Moet wel een heel straf bedrijf zijn als je dat kan verwezenlijken met een koffie en één enkele app.

Wij zijn fan omwille van de efficiëntie die hier voor het bedrijf, leidinggevenden, het team en voor de nieuwe werknemer in zit. Maar we schrijven hierover omdat, in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, we het een heel inspirerend voorbeeld vonden. Hoe je nieuwe werknemers aan je bedrijf kan binden, hen ambassadeur kan laten zijn voor je bedrijf en hoe je kan waardering tonen vanaf minuut één.

Het staat op ons volgende teamoverleg gepland om te zien hoe we het binnen Coaster beter kunnen aanpakken. Misschien wordt het ook een app, misschien starten we met een simpelere versie op onze google drive maar we gaan alleszins voor dat zelfde gevoel als bij Steven.