“Wim, ik zit met een idee, kunnen we even babbelen? Groeten, Jonas”.
Iedereen die met een vraag zit, helpen we graag verder maar bij zo’n berichtjes voelen we energie in de lucht. Mensen die met een idee zitten om een onderneming of vzw op te starten, daar hangt een aura rond van goesting. Ook bij de 25-jarige Jonas. Wat het uiteindelijk ook wordt of niet wordt, hun drijfveer zit vaak intrinsiek en diepgeworteld. Die energie om iets te beginnen, werkt aanstekelijk, ook bij ons.
Niet veel later was er dan die babbel, al was het vooral luisteren van onze kant. Een overvloed aan loshangende ideeën, klein en groot, het ene al realistischer dan het andere. Jonas zei het ook letterlijk dat de ideeën die de afgelopen jaren door zijn hoofd waren geschoten, nu precies samen kwamen in één project. Het was niet alleen wat hij allemaal aframmelde, hij lichtte zelf ook op. Jonas doet zijn job graag en heeft een goede band met zijn bedrijf en werkgever. Maar een aantal van zijn talenten kan hij er niet inzetten. Wie heeft ook ooit beweerd dat alle talenten in één job hoeven aanwezig te zijn? Een uitlaapklep vind je terug in hobby’s of bij vrienden maar dus evenzeer in een eigen onderneming.
“Wim, geef me wat structuur, daar ben je goed in.”
Het was bijna een noodkreet om zijn enthousiasme te kanaliseren. De drie woorden van Simon Sinek “waarom, hoe en wat” gebruiken we vaak als eerste stap om een aantal zaken op een rijtje te krijgen. Alle losse elementen en ideeën koppelen aan die drie woorden en je hebt een basis om verder te concretiseren.
Wij namen zelf ook een jaar de tijd om ons eigen ondernemingsplan op te stellen. Het had sneller gekund maar net de discussies en het proces op zich maakten het enorm interessant. Het gegeven dat je een aantal dingen uitspreekt en benoemt, helpt eveneens om die verder te kunnen optimaliseren. We bakenden zaken af, maakten duidelijk wat we precies wilden en hoe we ons konden profileren. We gaan nooit vergeten hoeveel gezonde stress we hadden voor het feedbackmoment dat we georganiseerd hadden. Aan vrienden, familie en consultants legden we ons concept voor. Eerlijk, constructief-kritisch en vooral een grote boost voor onze motivatie.
Ook met Jonas liepen we het proces door van een missie en visie, zijn product, een marktanalyse en -strategie en een financieel plaatje om zo te komen tot een ondernemingsplan. Met telkens wat tijd tussen om het allemaal wat te laten zinken, feedback te verwerken en keuzes te maken. Het maakte duidelijk dat al zijn idee ook realistisch was en grote kans op slagen had.
Binnenkort start hij op, onze steun heeft hij.