In gesprek met…
Jeroen en Julie, twee van de stichtende leden van Klimaatcontact. Deze vereniging wil van klimaatvriendelijke keuzes het nieuwe normaal maken. Via opleidingen leren ze je klimaatimpact verkleinen en het gesprek met anderen aan te gaan.
In Klimaatcontact werken ze volgens de principes van sociocratie. We gingen in gesprek waarom ze daar voor kiezen.
“We waren bij de opstart van onze vereniging vooral aan het experimenteren en soms ook eindeloos aan het discussiëren. Op een bepaald moment hebben we dan voor sociocratie gekozen. Een betere vraag is dus eigenlijk waarom we daarbij zijn blijven hangen. Wel, in de eerste plaats omdat het heel kleine patronen zijn die je stapsgewijs kan toepassen. Je hoeft niet alles te weten of gelezen te hebben. Elke vergadering probeerden we iets. Stootten we op kleine problemen, dan konden we in sociocratie een oplossing vinden. Het zorgde er vooral voor dat we efficiënt en doelgericht vergaderden en besluiten namen. Vooral door het verschil tussen “een zorg en een bezwaar”. Niet alles moest opgelost worden en niet iedereen moest op dezelfde lijn staan. Het was niet langer zo dat 5 mensen de andere 2 moesten overtuigen van een idee, niet meer “we nemen het mee”. We gingen zo ook veel sneller vooruit.”
Jullie hanteren nu al een aantal jaar de principes van sociocratie, wat is er zoal blijven hangen van jullie proces?
“We vonden het telkens heel spannend. Wij waren heel hard overtuigd maar het was afwachten wat de rest er van dacht. Telkens kwamen er positieve reacties uit de groep. Er leefde een gevoel van “we gaan er voor” en het werkte voor ons. Het waren niet altijd super vernieuwende dingen. Sociocratie biedt ons vooral heldere instructies. We merken dit nu ook heel goed in de praktijk. Meer nog, we missen de principes zelfs als ze niet worden toegepast. Het gaf ons vooral ook stabiliteit en zekerheid. Wat voor ons baanbrekend was, was het principe van “goed genoeg voor nu”. Dat was echt zot hoe dat ons geholpen heeft. We passen dat nu ook zelfs toe in ons privéleven. We zouden dat soms niet uit ons eigen durven doen, het helpt ons om dingen te kunnen loslaten.
Visualisatie van beslissingen is zeker ook nodig. Wij gebruiken daarvoor Trello. Daardoor kan je op zaken terugkomen, de zogenoemde “review”. En zo nemen we het ook echt mee.”
Stel dat er morgen een organisatie met sociocratie wil starten, welke tip geven jullie hen mee?
“Doe het stap voor stap. Probeer patroon per patroon. Ga elke vergadering één tip toepassen en uitleggen. We zetten een sociocratie-puzzelstukje standaard op onze agenda. Zo komen we er telkens op terug en kunnen we het gebruiken in functie van de volgende vergadering.
Vroeger hadden we uitgebreide discussies op de vergadering. Nu maakt iemand een voorstel en komt dat uitleggen op de vergadering. Wij toetsen dat voorstel dan aan de principes van sociocratie. Daardoor zitten we snel al 2 weken verder.
Het is ook nodig dat iemand de principes kan faciliteren. Dit kan intern opgenomen worden of met externe begeleider. We deden het zelf. Daardoor lieten we af en toe onze eigen mening achterwege en waren we bezig waren met de principes. Ondertussen neemt de voorzitter die rol op en aangezien we telkens wisselen van voorzitter, past iedereen het toe. Het is een echte aanrader.”
In onze begeleidingen werken we telkens op maat en tempo van de klant. De principes van sociocratie hanteren we zelf ook in diverse opdrachten. Maar we vinden het net ook fijn om onze waaier aan werkvormen en modellen, te matchen met de vraag en het DNA van de organisatie.
Meer weten, contacteer ons.