Een vraag die je ongetwijfeld al eens gehoord hebt. Jij en je teamleden hebben allerlei verwachtingen. Ze zijn er sowieso, of je ze nu uitgesproken hebt of niet. Wanneer ze niet duidelijk zijn, zorgen ze voor frustraties en spanningen.
In veel teams wordt er besproken wie wat zal doen en hoe taken verdeeld worden. In elk team nemen de leden ook verschillende rollen op. Bij die taken en rollen komen er bewust en onbewust verwachtingen naar boven. Bij de persoon zelf maar ook bij de rest van je team.
Het is een goed idee om bij de start van taak- of rolverdeling verwachtingen te concretiseren. Wat er wel en vooral ook wat wordt er niet verwacht? Het is echter niet altijd gemakkelijk om die verwachtingen te voorspellen en op voorhand uit te klaren. Door een taak of rol op te nemen, komen er sowieso nieuwe verwachtingen bij. Omdat jullie het altijd al zo gedaan hebben maar een nieuw teamlid dat niet wist. Omdat er een nieuw project is met een link met jouw taak waardoor andere teamleden bewust of onbewust naar jou kijken. Verwachtingen bijsturen is dus een constant proces.
Goed om het puntje verwachtingen geregeld op de teamagenda te zetten. Zo geef je de kans om onuitgesproken verwachtingen duidelijk te krijgen en laat je je team stil staan bij de zaken die daarrond leven. Je vermijdt dat frustraties hoog oplopen. Je creëert een cultuur waar die onduidelijkheden sneller besproken worden. Een win-win dus.
Gemeenschappelijke taal
Verwachtingen benoemen is niet voor iedereen een evidentie. Soms blijft het bij een gevoel of kan je het maar verwoorden als iemand de verwachting niet invult. Met een aantal werkvormen geef je je team woordenschat en zorg je er ook voor dat iedereen dezelfde terminologie gebruikt. Verwacht je aanwezigheid? Wie neemt het voortouw en wie helpt mee? Wie moet het uiteindelijk uitleggen als het mis loopt? Wie communiceert en wordt van die persoon ook verwacht dat die de inhoud kent van de communicatie?
Je hoeft natuurlijk niet voor elk project, taak of rol de verwachtingen gedetailleerd op te lijsten. De discussies op zich zorgen vaak al voor meer duidelijkheid. De lijstjes zijn interessant om op terug te vallen en kunnen gelden als start voor nieuwe teamleden.
Voor een team en een teamleider liggen in dit verhaal veel kansen. Want al snel merk je wie nood aan heeft aan duidelijkheid, wie te hoge verwachtingen stelt aan zichzelf of welke taken in de toekomst anders moeten aangepakt worden. Kansen om je team te doen groeien en versterken.
Verwacht je iets van ons? Geef een seintje en we praten verder.