Betrokkenheid creëren is de rode draad doorheen al onze opdrachten. Ook wij moesten dat begrip de afgelopen maanden opnieuw uitvinden. Terwijl betrokkenheid in deze tijden nog belangrijker geworden is, wordt dit door telewerk en online vergaderen een serieuze uitdaging.
Het is even zoeken en wennen. We kregen van aantal organisaties de vraag om hen te begeleiden in de transformatie van hun event naar iets digitaal. De kans voor ons om teams vooruit te helpen en in te zetten op verbondenheid. Wij stimuleren dan graag de creativiteit om er samen meer van te maken dan een gewoon online-event met workshops waar je een uur moet luisteren. Onze lijst met goede voorbeelden en creatieve ideeën is al serieus gevuld en groeit elke dag verder.
“Online was een goede beslissing voor dit jaar, hopelijk zie ik jullie volgend jaar terug in het echt.”
Een online-event is natuurlijk niet hetzelfde als elkaar in levende lijve ontmoeten. Uit evaluatieformulieren komt die opmerking steevast terug. Maar vaak is dat de enige opmerking want deelnemers zijn vooral blij dat er iets gebeurt en dankbaar dat ze bij iemand terecht kunnen. Het event uitstellen in de hoop dat het binnen een paar maanden wel weer mag, is dus misschien niet de beste optie. Natuurlijk hopen we op betere tijden, zoals iedereen. Maar de nood om elkaar te zien en uit te wisselen is hoog. Zelfs als dat betekent om online te gaan. Als organisatie kunnen jullie daar het verschil maken. Het is nu het moment om mensen samen te brengen en voor hen iets te betekenen. Zelfs al is jullie technische kennis eerder beperkt.
Wat was jouw beste evenement?
Waarom is dat precies bijgebleven? Wat zorgde er voor dat je het nu nog herinnert? De inhoud van zo’n evenement speelt natuurlijk een rol. Jullie hebben er misschien een heel interessante workshop gevolgd waar jullie veel hebben uitgehaald en in de eigen organisatie mee aan de slag zijn gegaan. Maar naast de inhoud, zijn het vaak veel kleine dingen die ervoor zorgen dat jullie het event nog steeds herinneren. De sfeer, het enthousiasme van de organisatoren, samen zijn met mensen met dezelfde interesses en hetzelfde doel, de kans om aantal frustraties te ventileren en achteraf toch met volle goesting terug aan de slag te gaan.
Het zijn ook die elementen die je online wil verwezenlijken. Soms een uitdaging maar het kan. Sfeer creëren kan je doen door alles in een thema te steken, met filmpjes, met grappige tussendoortjes om wachtmomenten op te vullen, met een postpakket voor het event, door samen te lunchen… Interactie kan meer zijn dan een vraag stellen in de chat. Programma’s zoals mentimeter, padlet, ahaslides en jamboard zorgen ervoor dat het wat meer tweerichtingsverkeer is. Hou er rekening mee dat uren online gefocust zijn, heel wat energie vraagt. Een uur fysiek een workshop geven is niet hetzelfde als een uur online workshops geven. Maar ook daar zijn dan weer oplossingen voor. Splits bijvoorbeeld de doelstellingen van jullie event op en koppel ze aan verschillende kortere blokken. Met de inzet van je sociale media zorg je er voor dat iedereen die er niet was, iets gemist heeft. Wat dan weer interessant wordt voor een volgende event. Nog een laatste tip: online of offline, jullie gezamenlijk doel verbindt. We gaan allemaal voor hetzelfde. Da’s een boodschap die in deze tijden vaak herhaald mag worden en meer dan ooit betekenis heeft.
Wil je graag onze slide met meer dan 20 voorbeelden om online interactie te stimuleren?
Stuur ons een bericht en we sturen die door.