Aandacht is het nieuwe goud

Geschreven door Wim op 05/10/2024 in Teamwerking

Niet onze woorden maar wel van Danielle Braun, auteur van de Corporate Tribe. Zij schrijft in haar boek hoe organisaties moeten omgaan met aandacht.

Organisaties staan voor een heleboel uitdagingen. Het vinden van vrijwilligers of medewerkers is er zo één. Die uitdaging is al even aan de gang maar daarom niet op één, twee, drie opgelost. Haar insteken nemen we mee in onze begeleidingen om organisaties hierin te helpen. En op vandaag horen we toch iets al meer positieve verhalen. 

Aandacht trekken

De keuze is groot. Er zijn veel organisaties waar vrijwilligers of medewerkers aan de slag kunnen en dat naast studies, werk, reizen, vakantiejobs en heel veel andere interesses. De opties zijn velerlei, online word je bestookt, iedereen probeert je te versieren om engagement op te nemen. Ook wij kiezen niet voor één organisatie om ons in te engageren maar nemen graag verschillende engagementen op in verschillende organisaties.

Eruit springen en de aandacht trekken is dus belangrijk. Maar hoe doe je dat? Met een opvallende actie, via mond-aan-mond-reclame, met een goede reputatie… er is niet één gouden oplossing maar wel door een veelheid aan acties krijg je hen op je radar. Consequent je boodschap brengen, zorgt mee voor vertrouwen. Als je dan ook nog weet dat de “waarom” meer de aandacht trekt, dan kan je daar vlot op inspelen. Vrijwilligers of medewerkers willen op vandaag meer dan ooit “iets” betekenen. Het gevoel hebben en krijgen dat ze een meerwaarde zijn door hun inspanning. Zet de “why” van je organisatie en wat zij daarin kunnen betekenen dus zeker in de kijker om hun aandacht te trekken.

Aandacht geven

Appreciatie krijgen en voelen, dat zijn twee verschillende zaken. De zoveelste drinkfles die iedereen ontvangt als gadget is nog steeds welkom maar zorgt niet bij iedereen voor het effect dat je er mee wil verkrijgen. Er zijn verschillende manieren om appreciatie te tonen dus is het een uitdaging om een stuk persoonlijker te gaan inspelen. Aandacht geven helpt daarbij. Door te weten wat er zoal leeft bij je vrijwilligers of medewerkers, door oprecht te luisteren en betrokken te worden op hun leefwereld en interesses en door tijd te steken in informele contacten. Het liefst met iets van eten of drinken.

Dat vraagt tijd. En da’s niet altijd evident om tijd voor te maken of te krijgen. Al is het zekerheid ook tijd die rendeert en die je niet moet steken in de zoektocht naar nieuwe mensen. Zo waren we onlangs op een stuurgroepvergadering waar we elk 3 vrijwilligers opbelden om te horen hoe het met hen ging en eens niet met een vraag om engagement op te nemen. Op een half uur tijd ontvingen we zo’n warme reacties. Voor herhaling vatbaar.

Ook met aandacht lossen we niet alles op. De uitdagingen zijn daarvoor te divers. Maar het helpt duidelijk om je organisatie en je beleid meer af te stemmen op de toekomstige veranderingen.

Ook op zoek naar ondersteuning om aan de slag te gaan met de uitdagingen in jouw (vrijwilligers-)organisatie? Contacteer ons en we ondersteunen je stap voor stap.