We rijden er geregeld voorbij. "Talent-arena". Een kantoorgebouw aan Gent-Dampoort, vlak bij ons kantoor. Blijkt dat de ene onvoorwaardelijk warm loopt voor het woord talent. Het enige wat de ander voor zich ziet, is een uitzinnige massa die vanop een cirkelvormige tribune (arena) luidkeels beslist over leven en dood.
Coaster consulting is geen communicatiebureau. We besteden wel veel tijd aan het juiste woord. Het woord dat zegt wat iedereen bedoelt. Het gaat zowel om woorden die je uitdraagt en als organisatie naar buiten brengt, als over woorden die je dagelijks intern gebruikt. In veranderingsprocessen gaan wij hier heel bewust mee om, op verschillende manieren.
· Inspireren met beelden en metaforen. Dit nodigt je uit om (nieuwe) woorden te vinden voor je mening, gevoel of beleving.
· Durven vragen. Hoezo? Wat bedoel je precies? Begrijp ik het goed dat? We nodigen mensen uit om te herformuleren en zinnen af te maken. We toetsen af wat we zelf benoemen of noteren. We creëren een veilige ruimte waarin spreken en elkaar bevragen ‘normaal’ is.
· Tijd geven. Ook wanneer mensen er zenuwachtig van worden en het gevoel hebben dat semantische discussies hen van de inhoud weg voeren. Ervaring leert dat verder discussiëren tot iedereen mee is, de rest van het gesprek zoveel makkelijker maakt.
· Vastleggen. Niet voor de eeuwigheid, maar wel zwart op wit. Samen beslissen wat we eronder verstaan, neerschrijven en er af en toe terug bij nemen.
Het zoeken naar een gemeenschappelijke taal brengt op. Het geeft inzicht en begrip in verschillende perspectieven en zorgt voor uitwisseling. Bij het waarom van bepaalde woorden, komt vaak historiek van een organisatie aan bod. Verhalen die niet iedereen kent. Of inhoudelijke theorieën en kennis, specifiek jargon. Het helpt om neuzen in dezelfde richting te krijgen, te verbinden en van elkaar te leren.
Wat is het eerste waar jij aan denkt bij het woord "Talent-arena"?